Vi skapar möten som förändrar världen

Skolverket stödjer Campus Nynäshamn

Pressmeddelande 24 januari 2024

Idag har Skolverket beviljat ekonomiskt bidrag till vidareutveckling av Campus Nynäshamn. Tillsammans med vänorten Värnamo tilldelas kommunens lärcentrum 1,5 miljoner kronor för verksamhetsutveckling.

”Det handlar om att erbjuda utbildning för vuxna, oavsett skolform under ett och samma tak”, säger Anneli Sahlin, skolchef och rektor. Hon fortsätter, ”Idag firar vi det mest självklara. Det vi alla behöver, att bli sedda och bekräftade. Tack Skolverket!”

Under de senaste tre åren har de båda lärcentrumen, Campus Nynäshamn och Campus Värnamo, samverkat med fokus på att utveckla den hybrida undervisningen*. Löpande erfarenhetsutbyte och kunskapsöverföring såväl kring tekniken som pedagogiken för hybridundervisning har stärkt de båda lärcentrumens kompetens och i och med detta års beviljande fortsätter det gemensamma arbetet.

Anneli fortsätter, “Vi bedriver idag en utvecklingsbenägen verksamhet i absolut framkant och bidraget är till stor hjälp i vårt arbete. Utvecklingen av hybridtekniken är en viktig del i vårt uppdrag att kompetensförsörja näringslivet.”

*) En metod för undervisning där man erbjuder möjligheten för de studerande att delta på plats fysiskt eller på distans via länk. Metoden är viktig för att tillgängliggöra utbildning oavsett var man befinner sig.

Campus Nynäshamn är Stockholm läns enda lärcentrum som under ett och samma tak erbjuder utbildning för vuxna inom tre skolformer; högskola, yrkeshögskola och vuxenutbildning. Sedan år 2020 har verksamheten ökat från ca. 600 till drygt 1500 studeranden och från 7 till 24 utbildningar och program. Campus Nynäshamn erbjuder såväl platsförlagda som distansbaserade upplägg.

Campus Nynäshamn är motor, mäklare och mötesplats för företag och studerande med mål att skapa kompetenstillväxt och innovation via möten mellan utbildning och arbetsliv. En mötesplats som ger möjlighet för kompetenshungriga från hela landet att förverkliga sina utbildningsdrömmar.

Anneli Sahlin

rektor
anneli.sahlin@nynashamn.se

Sidan senast ändrad:

Saknar du något på denna sida?