På uppdrag av arbetslivet

Neuropsykiatrisk funktionsvariation

Behovet av fördjupad kompetens inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) ökar kraftigt i takt med nya lagkrav, nationella riktlinjer och det växande antalet barn, unga och vuxna som behöver individanpassat stöd. Den här utbildningen möter arbetslivets efterfrågan på specifik kunskap om NPF – med fokus på anpassning, bemötande, samverkan och brottsförebyggande arbete.

Utbildningen riktar sig till dig som i din yrkesroll möter personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar – exempelvis autism eller adhd – inom socialtjänst, skola, vård eller annan offentlig verksamhet. Kursen ger dig fördjupad kunskap om bemötande, individanpassade insatser och hur forskning kan omsättas i praktiken, i enlighet med Socialstyrelsens nationella riktlinjer och den nya socialtjänstlagen.

Du får verktyg för att arbeta evidensbaserat, samverka över professionsgränser och ge rätt stöd tidigt – både till individen och till närstående. Utbildningen belyser också NPF som riskfaktor för utsatthet och kriminalitet, och hur tidiga insatser kan användas som en del i det brottsförebyggande arbetet. Möjligheten att möta andra yrkesgrupper under kursen stärker förståelsen för samverkan och skapar förutsättningar för långsiktig förändring.

Undervisningen genomförs av experter med både teoretisk och praktisk erfarenhet, och kursens innehåll är direkt kopplat till aktuell forskning, styrdokument och arbetslivets behov. Genom att stärka din yrkesroll med kunskap, metoder och praktiska verktyg bidrar du till att skapa mer inkluderande och hållbara verksamheter.

 

Om utbildningen

Utbildningen bedrivs distansförlagd på kvartsfart och omfattar 40 YHP. Upplägget innebär i regel en föreläsning i veckan med tillkommande självstudier.

Nästa utbildningsstart: 3 november 2025

Utbildningsavslut: 12 juni 2026


  • Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar– hur dessa yttrar sig och påverkar genom livet
  • Grupper som riskerar att inte uppmärksammas, exempelvis personer med annat förstaspråk än
    svenska, personer med alkohol- och narkotikaproblem, äldre samt flickor och kvinnor
  • Hur en neuropsykiatrisk utredning genomförs
  • Samsjuklighet
  • Trauma
  • Metoder för att förebygga utmanande beteende
  • Samverkan och samverkansaktörer
  • Modeller för vård- och stödsamordning
  • Arbetssättet Individens behov i centrum (IBIS) samt samordnad individuell plan (SIP)
  • Bemötande; olika metoder inom tillämpad beteendeanalys (TBA) såsom lågaffektivt bemötande, positiv förstärkning, traumamedvetet bemötande.
  • Bemötande av vårdnadshavare, föräldrar, anhöriga, även i relation till människor med annan kulturell bakgrund
  • Påverkan av individuell kravbild, stressreduktion samt affektnivå mot klient/brukare
  • Inkludering
  • Insatser för jämställdhet
  • NPF-anpassningar av arbetsmiljön
  • Lagar och förordningar så som socialtjänstlagen, OSL, LVU, LVM, LSS, LSU, HSL,
    Barnkonventionen.
  • Nationella riktlinjer för vård och stöd vid adhd och autism
  • Nationell strategi för psykisk hälsa och suicidprevention

  • Att upptäcka och bedöma symtom på neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, inklusive samsjuklighet
  • Att använda sig av individanpassat arbetssätt
  • Att använda individanpassade metoder vid utmanande beteende
  • Om hur NPF-diagnos påverkar genom hela livsloppet
  • Att arbeta i samverkan med andra aktörer för ökad vård- och stödsamordning
  • Att bemöta vårdnadshavare, föräldrar, anhöriga
  • Att tillämpa metoder för traumamedvetet bemötande
  • Att arbeta för ökad jämställdhet för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • Att tillämpa gällande lagar och förordningar
  • Att tillämpa nationella riktlinjerna och strategier

  • Självständigt planera, implementera och utveckla insatser till stöd för personer med NPF i enlighet med evidensbaserade metoder och gällande regelverk.
  • Förmåga att öka kvaliteten i det egna arbetet med patienter/brukare/elever och närstående och i samverkan med andra aktörer.
  • Förmåga att samverka med andra yrkesgrupper och aktörer för att säkerställa ett sammanhållet stöd och enhetligt bemötande inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Förkunskapskrav 1 år halvtid av arbete inom bland annat hälso- och sjukvård, socialt arbete, elevhälsa, socialtjänst, behandlingshem, behandlingsteam* och behandlingsfamiljer*, kriminalvård, polis samt Arbetsförmedling och Försäkringskassa.

Målgruppen inkluderar socialsekreterare, LSS-handläggare, kuratorer, sjuksköterskor,
undersköterskor, socialpedagoger, behandlingspedagoger, stödpedagoger, elevassistenter,
fritidsledare, lärare, psykologer, familjeterapeuter, kriminalvårdare och handläggare inom
Arbetsförmedling och Försäkringskassa.

I samband med din ansökan behöver du styrka dina förkunskapskrav.

*Personal inom behandlingsteam och behandlingsfamiljer arbetar enligt Socialstyrelsens
rekommenderade metod för barn med allvarliga riskbeteenden och hög återfallsrisk i brott. Gruppen inkluderar exempelvis familjeterapeuter, socialpedagoger, socionomer och psykologer

På campusnynäshamn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?