Vi skapar möten som förändrar världen

Campus Nynäshamn får rekordmånga nya YH-utbildningar

Pressmeddelande 11 januari 2024

Fem nya yrkeshögskoleprogram kommer att starta i Nynäshamn. Myndigheten för yrkeshögskolan har idag beviljat rekordmånga nya YH-utbildningar för Campus Nynäshamn.

För fjärde året i rad fortsätter lärcentret i Nynäshamn att bredda sitt utbildningserbjudande.

-Vårt uppdrag är att ta fram utbildningar som arbetslivet efterfrågar, därför är vi otroligt glada för detta besked! Idag firar vi detta tillsammans med de företag som verkligen behöver den kompetens som våra utbildningar ger, säger Lasse Sahlin, utvecklingschef på Campus Nynäshamn.

De nya utbildningarna är Processoperatör, Socialpedagog, Trädgårdsmästare, Underhållstekniker och Vindkrafttekniker

Under de senaste fyra åren har antalet studerande mer än dubblerats och idag studerar runt 1500 personer vid lärcentrumet.

”Vi får ofta frågan om hur det kan komma sig att vårt lärcentrum har kunnat utvecklas så snabbt. Jag tror att det handlar om att inte fundera så mycket, utan att bara göra. Vissa kallar det för att ”arbeta utanför ramarna, vi kallar det kommunal punk… ”, fortsätter Lasse Sahlin.

I och med dagens beviljande Myndigheten för yrkeshögskolan att Campus Nynäshamn nu kan erbjuda 8 olika YH-utbildningar inom yrkeshögskolan. Dessa är förutom ovan, Bryggeritekniker och Solenergitekniker samt den mycket efterfrågade utbildningen inom Neuropsykiatrisk funktionsvariation (NPF).

Campus Nynäshamn är idag Stockholms läns enda Lärcentrum som under ett och samma tak erbjuder utbildning för vuxna i tre skolformer; högskola, yrkeshögskola och vuxenutbildning. Under de senaste fyra åren har antalet studerande ökat från ca. 600 till 1500.

Campus Nynäshamn är motor, mäklare och mötesplats för företag och studerande med mål att skapa kompetenstillväxt och innovation via möten mellan utbildning och arbetsliv. En mötesplats som ger möjlighet för kompetenshungriga från hela landet att förverkliga sina utbildningsdrömmar. Campus Nynäshamn erbjuder såväl platsförlagda som distansbaserade utbildningsupplägg.

Saknar du något på denna sida?