Projektledaren berättar

En intervju med Yasemin Kan om hur utbildning kan utveckla människor och vikten av att utbildningar anpassas till arbetslivets behov. Helt enkelt att bygga broar mellan utbildning och arbetsliv.

Yasemin Kan, projektledare, APL Nynäs

Yasemin Kan, projektledare (foto: Anna Moore)

Vem är du och varför jobbar du som projektledare för APL Nynäs? 

Jag heter Yasemin Kan. Jag drivs av skolfrågor för jag vet vad utbildning kan göra med och för människor. Utbildning öppnar dörrar för människor.  

Vad är APL Nynäs? 

Det är ett treårigt samverkanssprojekt som har fått medel från Europeiska socialfonden för att stärka relationer mellan utbildning och arbetsliv eller som vi säger bygga broar mellan utbildning och arbetsliv. Vi behöver ha en tätare dialog med arbetslivet än tidigare för att utveckla våra utbildningar där det ingår lärande på arbetsplatser. Detta gör vi tillsammans med våra samverkanspartners samt representanter i arbets- och referensgrupper. Målet är att utveckla ett närmare samarbete med arbetsgivare för att förenkla och effektivisera strukturen kring lärande på arbetsplatser.  

Vad är målet med projektet APL Nynäs? 

Vi vill samverkan med arbetslivet för att nå det gemensamma målet. Vi vill skapa och systematisera strukturer och metoder för att bidra till kvalitativa utbildningar. 

Vad gör ni då? 

Vi gör massor av olika saker. Vi ser över möjligheterna till validering som i sin tur ska förenkla för arbetsgivare samt för att den studerande ska förkorta sin tid ut till arbete. 

Händer som möts i high five

I och med att vi är ett utvecklingsprojekt på organisationsnivå sker mycket av vårt arbete lite ”bakom kulisserna” i olika former av samverkan. Vi kan inte göra detta arbete själva, vi gör det här tillsammans, och från projektets sida kan vi driva viktiga frågor.

En sån fråga är ett CRM system, ett system som länkar samman utbildning och arbetsgivare. Där all data sammanförs kring olika former av samverkan och som kan ligga till stöd för olika utbildningsformer med syfte att kompetenshöja och kompetensförsörja på bästa sätt.

För att belysa vikten av samverkan har vi skapat kortfilmer där våra samverkanspartners beskriver vikten av just detta och av dialog kring utbildningsfrågan.


Vad är horisontella principer?
 

Det innebär jämställdhet, tillgänglighet och icke diskriminering. Vi kan inte lyfta vikten och värdet av att prata om horisontella principer tillräckligt. För att påverka just detta behöver man börja på organisations- och strukturnivå, vilket vi gör. Allting vi gör i projektet genomsyras av de horisontella principerna. För oss i projektet innebär det konkret att alla kan ta del av våra utbildningar, det vill säga att vi skapar förutsättningar som inkluderar alla.

Till sist vill jag säga att vårt mål är att lämna efter oss ett utvecklat system som gör det bättre för både utbildningarna, arbetslivet och framförallt för studeranden som vi vill ska känna sig stolta och vara efterfrågade.  

ESF flagga

Saknar du något på denna sida?

På campusnynäshamn.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?